はじめまして

HELLO PEEPS!



The name's Hani, 20-ish!
Thanks for visiting & don't forget to leave
your footprints ♪


Entry Author Follow D'board

WALKIE TALKIE


Followers


ARCHIVE




CREDITS

© TEMPLATE FROM ARRIEN
TUTORIALS BY ATIQAH & AFIQAH
GIFS ARE FROM TUMBLR
Ghibli Date with Syaza
Tuesday, January 2, 2024 • January 02, 2024 • 0 comment(s)

 

Hellooo! Happy New Year! Setelah sekian lama tak update blog ni. Banyak je benda 'HAPPENING' yang jadi sepanjang 2023, tapi kitonyo malas. Hari tu Syaza tetiba bagitahu nak tengok movie. Ada movie baru Ghibli kat TGV, The Boy and The Heron. Selalunya Syaza memang selalu ajak kalau ada movie anime atau GSC buat Japanese Film Festival (JFF). Kita pun ons jelah. Cuma baru kali ni yang bebetul jadi. Maka, terjadilah Ghibli Date kami pada 24 Disember yang tersangatlah hectic dan penuh debaran.

Kitorang beli tiket awal kat apps TGV, tayangan 11 pagi kat One Utama (OU). Aku naik MRT dari Sungai Buloh, pukul 9 lebih dah ada kat stesen tu. Tapi tak expect pun line topup TnG panjang gila. Selain daripada mesin ATM, i think kena ada mesin topup TnG juga kat stesen Sungai Buloh tu. Please lah. Sebab aku pernah sekali tak ada cash nak topup TnG. Rasa nak menangis nak minta tolong kat orang. Bergetar tangan minta cash dekat orang. Nasib baik ada mak cik tu baik hati, aku bayar balik guna online banking. Syaza tunggu aku kat Kwasa Sentral, sebab dekat dengan rumah dia. Tahu jarak dekat je dengan MRT Sungai Buloh tu tapi tak nak susahkan dia pula. Long story short, aku sampai sana dalam pukul 10.40 HAHAHAHAH. Syaza dah risau. Aku tak expect pun OU tu jauh. Tak fikir pasal cari parking, sesat dalam mall lagi hahahah. Lagi gelabah, kitorang sesat atas highway. Jalan berselirat, bertingkat. Aku give up.

That's my second time pergi OU. Nasib baik bila sampai, banyak lagi parking kosong. Syaza baca jampi doa makan dia hahahah. Mall dia besar gila! Sebagai seorang yang buta arah, agaknya boleh main explorace dalam mall tu. Lalu bermulalah sesi mencari TGV pula. Masa tu dah pukul 11 lebih. Tapi husnudzon jelah, movie start lambat sebab selalunya banyak iklan. Poster pun tak sempat nak redeem. Tu pun kalau ada lagi lah sebab benda limited. Tak sempat nak tanya, takut lambat. Tapi nasib baik masa kitorang sampai, movie tak mula lagi. Sempatlah ambil nafas dulu; mengah berlari lol.

  

Overall, movie ni mengingatkan aku pada movie Ghibli yang lain. Style animation dengan penceritaan yang tak masuk akal berupa fantasi tu memang tak boleh disangkal, tapi scene dia! Contohnya, dari opening je dah mengingatkan aku pada Grave of The Fireflies. Then, ada scene tunjuk terowong, teringat kat Spirited Away. Dan banyak lagilah! Kena tengok sendiri baru tahu apa yang dimaksudkan. Aku struggle sikit nak faham jalan ceritanya, sebab tak jumpa logik dia. Tapi kalau dah movie fantasi, just turn your brain off and enjoy it. Bila dah nak habis, baru aku tahu point utama yang nak disampaikan. Also, sesiapa yang ornithophobia maybe kena tabah sebab kita yang tak takut burung ni pun rasa semacam dengan burung-burung dalam movie tu. Ada new fav character, Warawara, after Totoro and Kaonashi! Anyways, overall rating aku bagi 7.5/10


0 Comments:

Post a Comment

It's wonderful that you read this post and consider leaving a comment! Thanks! ♥